Live every moment, laugh every day, love beyond words

tisdag 14 oktober 2014

Stor tjej

Hej jag och mannen tyckte att de va dags för Nova att börja lägga sig själv.
Då får man ju fundera ut hur man ska lägga fram det och va lite listig.

Vi berättade för henne att de va dags att ta bort stolen som vi satt på vid läggning och
hon skulle börja lägga sig själv. Hmm nej inte såå sugen på de inte.

Men då berättade jag att när jag va liten så kom min mamma och pappa in och stoppade
om mig och sa god natt. De lämnade dörren öppen och jag kunde höra dom stöka
runt i köket.
Hmm nej inte så sugen på det heller.

-Men då kan du ju få ett eget sängbord som mamma och pappa har! sa jag då.
-Jaaaa och ha min mobil (leksaks) på och fina armband!!

Jo de nappade hon på.
Sagt och gjort vi åkte till en second hand butik och hon fick välja ut ett som hon ville ha.
Betalade stolt 20 kr för det helt själv.
Hemma igen så bar hon ut stolen från sitt rum och sa -usch nu vill jag inte ha dig längre
för jag är en stor tjej nu!

Jag målade och bytte ut knoppen och en kväll när hon kom hem från dagis så stod de
klart i hennes rum.
Oj vilken stolt tjej som genast började fylla på med saker på det och i lådan.

Själva läggningen själv har gått riktigt bra. Hon vill ha oss i närheten så hon kan ropa och kolla
att vi är där. De första kvällarna satt jag i mitt dressingroom på golvet, de ligger rakt över hallen
och hon va nöjd med det. Jag fick städat i garderoberna och urrensat på köpet.

Det gäller att lägga fram det på rätt sätt när de gäller ens barn, att vara listig :)
Stor tjej har vi nu i alla fall och så stolta är vi.

Kram Camilla







 
Före
 

3 kommentarer:

Ekenäsliv sa...

Så fint sängbordet blev.
Vår tjej är tio i januari, men vi har vår nattrutin som vi alla tycker är mysig. Vi lägger två kvällar var och då läser vi tillsammans och sen myser vi en stund innan vi går och säger god natt.
Nu har allt att göra med att hon haft det tufft då jag var borta på sjukhus mycket när hon var liten, jag blev sjuk när hon var 2,5 år, så det är ju lite olika vilket barn man har.
Sen har vi bara ett och kan lägga den tiden på att natta varje kväll. Har man fler på gång får man ju kanske tänka lite annorlunda..
Ha de gott!
Kram Anna

Unknown sa...

Så roligt att hon själv bar ut stolen och känner sig stor. Tror allt hon går lite i mammas fotspår och lockas av en fin inredning på sitt rum :).
Jag tror att det är väldigt nyttigt att man lär barnen att somna själva och visar att de kan vara trygga trots att man inte är i samma rum. Men att för den skull inte gå miste om en mysig kvällsrutin med sitt barn.
Ha de gott, kram Ing-Britt

Anonym sa...

Hej!åh,sprint sängbordet blev med lite färg! Och så fiffiga föräldrar som kom på den lösningen för att nattningen ska gå lättare.
Vad använder du för färg när du målar...?
Tycker det är svårt att hitta den '"rätta" vita nyansen...
Med vänlig hälsning, Ulrika

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails